perjantai 3. huhtikuuta 2015

Pitkäperjantain aamupäivää..!


Tiedän, että tänään ei saisi tehdä mitään töitä.. Kotikasvatus sanoi että sunnuntaityöt ovat syntiä. Niin mutta kun... pitäisi syödäkkin ja ruoka kun  ei tule minulle vielä sitä itse  laittamatta.
Ravintolaan en raski mennä, olen sen verran nuuka.
Ajattelin tehdä kasvispiirakkaa ja rahkapiirakkaa. Olinkin aikeissa etsiä täältä omista niiden ohjeet, mutta päivitänpä ensin tämän blogin ajantasalle..

Munia keitän myös, niistä saan vaikka..


..tällaisia wanhanajan munapalleroita. Näidenkin ohje löytyy täältä minun ohjeista.

MYÖHEMPI LISÄYS:
Olin kirjannut ohjeen ylös v.2011 kategoriaan PERINNERUUAT ja verestän ohjeen tähän ettei tarvitse plarata sitä tuolta ohjeviidakosta:
MUNAPALLEROT

Kananmunia
voita
mausteeksi suolaa ja valkopippuria.
1
Tässä ohjeessa oli 3 munaa keitetty koviksi.
Erottele keltuaiset ja valkuaiset.
( valkuaiset jää  odottamaan muuta myöhempää käyttöä )

2
Survo haarukalla keltuaisia, lisää voita ( tässä ohjeessa oli 1 rkl,
mutta totesin että ainakin minulle se oli liian vähän )
mausta suolalla ja valkopippurilla.
3
Sekoita tasaiseksi ja pyörittele sitten  teelusikanpesän kokoisia palloja.
4
Käytettiin juhlapöydissä
sekä pinaattikeiton silmänä.
¤
¤

Kalaa aion laittaa ehkä iltapäiväksi sitruunakastikkeella ( tavallinen vaalea kastike sitruunalla maustettuna) Mutta ensitöikseni valmistan ne piirakat / kasvis ja - rahkapiirakat.

Pääsiäisaterialtani löytyy tänä vuonna, kuten muinakin vuosina  perunaa, kalaa, salaattia ja mämmiä Näillä mennään.


Huomenna pitänee lähteä Killimaarian luo, sillä kuuluu kaipailevan ja tänne minun luo sitä on turha vähään aikaan kuljettaa. Se nimittäin inhoaa matkustamista ja häviää jo sanoista Anneli ja auto! Osaa yhdistää sanoista  että nyt pitäis lähteä .. ja sehän ei passaa! Sitä saa etsiä pitkään ennenkuin se löytyy eikä herkkukarkitkaan sitä enää huijaa.. Ei niin mikään!

Kun vuori ei tule luo, on minun mentävä vuoren luo.....


Minun pääsiäismunakokoelmani
 on jo kasvanut tästä vähän isommaksi.. sillä tämä on 
parin-kolmen vuoden takainen on tämä kuva.


toivottaa Maireanna

4 kommenttia:

Unelma kirjoitti...

Mitähän nuo munapallerot ovat? Kivan näköisiä. ♥

Maireanna kirjoitti...

Unelmalle:
Etsin ohjeen ja se oli perinneruuissa,
( laitettu v.2011 ) Ohje on tosi helppo, sillä ennenvanhaan tehtiin ruoka vaikka tyhjästä. Tässä tapauksessa keitettiin kananmunat ensin, sitten eroteltiin valkuaiset ja keltuaiset erilleen. (valkuaiset jätettiin muuhun käyttöön, ) keltuaiset survottiin haarukalla, lisättiin sekaan voita, hiukan suolaa ja valkopippuria. Sitten otettiin seosta teelusikallinen ja pyöriteltiin palloiksi.

Näitä palloja käytettiin juhlapöydissä esim pinaattikeiton silmänä.

Harakka kirjoitti...

Varmaan ovatkin hyviä nämä mubnapallerot.
Hyvää Pääsiäisen aikaa myöskin sulle!

Marianna kirjoitti...

Minä kokeilen :) Kiva herkku esim. tomaattikeiton kyytiin.

Mukava pääsiäispostaus ja tunnelmat!